Manon Gagic

eigenaar webwinkel GreenJump

Interview Manon Gagic, eigenaresse van GreenJump
Manon Gagic is moeder van de bijna vijfjarige Lana en eigenaar van GreenJump samen met haar man. Green Jump verkoopt duurzame en vooral ook gifvrije producten voor kinderen tussen 0 en 4 jaar zoals kleding, speelgoed, textiel en verzorgingsproducten. Deze producten hebben allemaal een biologisch keurmerk indien dat bestaat en zo niet dan kiezen ze voor de duurzaamste en gifvrije variant.

Zijn er ook producten waar nanodeeltjes in voorkomen?
Ja één product, de zonnebrandcrème van Lavera,  waar wij heel enthousiast over zijn. Wat prettig is bij Lavera is dat er een zeer open communicatie is omtrent ingrediënten en er ook op hun eigen internationale websites veel informatie te vinden is, ook over nanotechnologie. De zonnebrand bevat zinkoxide in nanodeeltjes. Maar de titaniumdioxide, waar veel over te doen is, is niet in nanovorm.

Gebruikt u deze ook voor uw kind?
Ja, ik gebruik deze crème ook voor mijn kind en voor het hele gezin.
Zijn er bepaalde voordelen aan nano-zonnebrandcrème?
Er zijn twee typen zonnebrandcrème: een op chemische basis en een op minerale basis. Wij kiezen vooral voor de crème op minerale basis. Deze beschermt de huid beter tegen de zon dan de chemische en bij chemische sta je tot 4 x meer bloot aan risicovolle ingrediënten. Hierbij zijn de zinkoxide gecombineerd met titaniumdioxide de best beschermende ingrediënten. Maar veel mensen vinden het een probleem dat het een witte waas wordt, wanneer je op je huid smeert. Het staat een beetje gek wanneer je ermee rondloopt, dus willen de mensen dit liever niet gebruiken. Op het moment dat je zinkoxide en titaniumdioxide als nanodeeltjes toevoegt, dan heb je dit probleem niet meer. Dan zorgen de nanodeeltjes ervoor dat de huid beter tegen de zon beschermd wordt. Ze bestrijken namelijk een grotere oppervlakte en kunnen daardoor beter zonnestralen weerkaatsen. De nanodeeltjes moeten wel gecoat zijn en je moet het niet op een beschadigde huid smeren, want dat kan wel schadelijk zijn voor de gezondheid.  

Is het dan wel veilig?
Ik ben ook het type dat zich afvraagt of het wel veilig is. Ik lees veel over nanotechnologie van de Environmental Working Groep in Amerika. Ze brengen elk jaar een rapport uit over zonnebrand. Het is een hele kritische organisatie, die onder andere cosmetische producten onderzoekt. Ze hebben het project Skindeep op internet geplaatst. Hier kun je duizenden producten vinden die getest zijn op gif. Ze hebben 39 zonnebrandcrèmes van de 500 onderzochte goed bevonden naar hun maatstaven. Het overgrote deel hiervan zijn minerale zonnebrandcrèmes De nanodeeltjes in minerale zonnebrand zorgen voor veel bescherming mits gecoat. Vandaar dat we hebben besloten om de beste bescherming in de winkel te hebben, dus de mineralen nano-crème. Naast informatie van de Environmental Working Group zoek ik ook regelmatig informatie over veilige producten op andere sites, zoals van het Rathenau-instituut.

Hoe informeert u de consument?
Ik geef informatie over de crème op de website inclusief de ingrediënten en op de fles staan de ingrediënten aan de binnenkant van het etiket. De mensen krijgen hier geen extra bijsluiter bij. Ik heb namelijk gemerkt dat we twee groepen klanten hebben: de ene groep leest uitgebreid alle informatie op onze website, maar de andere vertrouwt er blindelings op dat wij bewust ecologisch verantwoorde producten verkopen en hoeft geen extra informatie te lezen. Ik kan dat zien door hoe de mensen door onze site manoeuvreren. Maar misschien is het toch een goed idee om er in de toekomst een bijsluiter bij te leveren over nanotechnologie. Op het flesje staat namelijk ook niet duidelijk vermeld dat er nano-ingrediënten in de zonnebrandcrème zitten. Dat zou voor Lavera een verbeterpunt kunnen zijn. Daarentegen staat er veel informatie over de nanodeeltjes in de crème op de Amerikaanse site van Lavera, maar op hun Nederlandse site staat nog niet zoveel informatie. 
Toch geloof ik dat de gemiddelde Nederlander zal denken dat het wel zal meevallen met de veiligheid van zonnebrandcrèmes, als het in Nederland te koop is dan zal het wel veilig zijn. De consumentenbond testte begin dit jaar bijvoorbeeld 15 soorten zonnebrand. Deze waren allemaal chemisch en er werd niet eens gesproken over minerale zonnebrandcrème of over nanotechnologie. Als zo’n grote organisatie er al niet naar kijkt, dan ben je als consument ook onwetend. Ik merk ook wel om me heen dat er veel mensen zijn die er geen interesse in hebben, het gewoon niet willen weten.

Hoe bereidt u zich voor op vragen van klanten?
Voordat een product in de winkel komt, zoeken wij uitgebreid uit of iets veilig is. Natuurlijk weten we niet altijd alles. Toevallig heeft één klant me gemaild met een vraag over de zonnebrandcrème. Ik heb toen extra informatie opgevraagd bij Lavera hier in Nederland en die krijgen dan de informatie van de producent in Duitsland. Ik krijg daar altijd netjes antwoord op. Liever geef ik natuurlijk direct antwoord. Ik moet altijd de informatie kunnen vinden, anders komt het niet in de winkel. Ik baal er al van, dat ik niet weet waarom er geen informatie op de verpakking staat. Ik ga Lavera zo meteen mailen met de vraag hoe dat nou komt. Ik vind het ook niet goed dat de overheid er zo weinig aan doet om dergelijke informatie verplicht te stellen. De producenten weten namelijk heel goed hoe ze iets maken. Als producent is het misschien goed om  richtlijnen te hebben over wat je nou precies moet vermelden.