John Laros

algemeen directeur IDEtrading General Supplies

Het interview vooraf vond plaats met Ferry Dammers, marketingmedewerker

Ferry Dammers marketingmedewerker van Idétrading G.S.

Ferry Dammers is marketingmedewerker van Idétrading General Supplies, dat onderhoudsproducten ontwikkelt met behulp van nanotechnologie.  Het bedrijf is nog onvoldoende overtuigd van de meerwaarde van nanodeeltjes in consumentenproducten.

Verkopen jullie producten met nanodeeltjes?
Wij verkopen reinigers en beschermers (coatings) die gefabriceerd zijn met behulp van nanotechnologie. Deze producten zijn toegespitst op het gebruik in en om het huis en zijn biologisch afbreekbaar. Er zijn geen nanodeeltjes in verwerkt, maar wij passen de kennis van de nanotechnologie toe om de grondstoffen te kunnen zuiveren en manipuleren zodat er een bacteriewerende laag ontstaat in onze coatings. We zeven de onzuivere deeltjes uit met behulp van nanotechnologie, maar we voegen geen nieuwe nanodeeltjes toe. Sinds een aantal jaren bestaan er namelijk microscopen die op nanoschaal kunnen werken en kleine deeltjes kunnen uitzuiveren bij bijvoorbeeld Teflon. Ze kunnen atomen manipuleren waardoor er een bepaalde stof ontstaat die extreem vuil en vocht afwerend is. Onder het merk Impressed (voor de consument) en Lotux (voor de industrie) hebben we deze beschermers op de markt gebracht.

Waarom verkopen jullie geen producten met nanodeeltjes?
Wij voegen nu geen deeltjes toe omdat we niet weten of het wel of niet schadelijk is voor het lichaam. Ik ben in 2009 naar een workshop over het gevaar van nanodeeltjes geweest, waar een discussie gaande was over de mogelijke onveiligheid van nanodeeltjes. Maar zodra er meer over bekend is en het niet schadelijk blijkt te zijn, dan gaan we eventueel ook spullen met nanodeeltjes verkopen. Op dit moment hebben we al een lijn die voldoet aan de wensen van de consument. Waarom zou je een formule die al succesvol is veranderen?

Hoe communiceren jullie over de producten naar klanten toe?
Wij communiceren niet rechtstreeks met de klant, maar met de retailers. Onze medewerkers reizen de winkels af en geven voorlichting over ons product. We vertellen over ons product en over de werking van nanotechnologie op de websites en ook op het etiket van het product zelf. We zetten de gebruikte stoffen wel op het etiket, maar geen volledige technische omschrijving. Ook vertellen we hoe onze producten gebruikt moeten worden. Een compleet setje met reiniger en beschermer kost wel 50 euro, maar het is een langdurig werkzaam beschermingsproduct voor bijvoorbeeld dure tuinmeubelen. Tegenwoordig vertellen we over de basisprincipes van nanotechnologie en waarom onze producten juist geen nanodeeltjes bevatten.

Ken je ook andere retailers die wel spullen met nanodeeltjes verkopen?
Ja, sommige mensen hebben thuis in hun schuur een internetbedrijfje dat dit soort artikelen zoals nano lakbescherming verkoopt, maar die zijn niet zo succesvol. De laatste 5 jaar hebben wij vele kleine internet bedrijfjes zien komen en gaan. Deze bedrijven verkochten voornamelijk producten op siliconenbasis uit Duitsland. Het probleem met de producten van die generatie was dat de werkzaamheid vaak minder dan een jaar was, daarnaast diende men ook rekening te houden met de duur dat het product in een magazijn of winkelschap lag want dit gaat ten koste van die 1 jaar werkzaamheid. Met name autospuitenrijen en herstelbedrijven houden niet van producten op siliconenbasis want wanneer men gaat schuren dan zullen de stofdeeltjes zich ook aan andere oppervlakken in de omgeving hechten. Ook bevatten veel van deze producten nanodeeltjes en zijn ze vaak niet van voldoende kwaliteit om de industrie te kunnen overtuigen. Autoherstelbedrijven houden hier niet zo van, want deze lak kan ook andere auto’s besmetten met nanodeeltjes. Wij vinden zelf Teflon een beter alternatief, want dat kun je ook op de lak en het glas en de bekleding gebruiken. Het heeft niet de bovengenoemde nadelige gevolgen en beperkingen, met name op kwaliteit en certificeringen. De producten van Lotux en IMPRESSED hebben een lange garantie van 3 jaar en IMRPESSED 1 jaar en zijn mogen daarnaast ISO 9001, ISO14001, HACCP, GMP+, EKO/SKAL en NEN certificeringen voeren.

Jullie krijgen wel eens vragen van klanten over nanodeeltjes, wat doen jullie hiermee?
Tot nu toe hebben we van klanten nog geen vragen over nanodeeltjes of veiligheid gehad, maar wel vragen over het gebruik van onze producten. Alleen journalisten of instanties vragen wel eens iets hierover. Consumenten hebben met name vragen over de werkzaamheid, levensduur van de beschermers en de toepassingsmogelijkheden.
Wat is de “Nano- nen normering”? Dit staat op jullie etiketten.
Sinds vorig jaar zijn er twee nen- normeringen door het NEN nationale normalisatie-instituut in het leven geroepen. NEN stelt nationaal en in samenwerking met internationale instituten veiligheidsnormen op voor producten. Ons laboratorium voldoet aan de Nano-nen. Zo heb je de “NPR-ISO/TS 27687:2008 'Nanotechnologieën | Terminologie en definities voor nano-objecten - Nanodeeltje, nanovezel en nanoplaat” Deze NPR bevat een verklarende lijst met termen en definities gerelateerd aan nanotechnologie. Deze norm is uiteraard bijzonder handig en wellicht zelfs noodzakelijk voor bedrijven, omdat hij gaat over iets essentieels, namelijk communicatie. Het is immers belangrijk om als bedrijf te kunnen communiceren met termen die zowel internationaal als nationaal gangbaar zijn.
Daarnaast is er ook de “NPR-ISO/TR 12885:2008 | 'Nanotechnologieën - Gezondheid en veiligheid bij het werken met nanotechnologiën'”Deze NPR beschrijft internationaal ontwikkelde ‘best practices’ die in verschillende bedrijven internationaal al succesvol worden toegepast en bevat advies op verschillende punten. Zo staat er onder meer in hoe er zo veilig mogelijk met nanotechnologie gewerkt kan worden. Bovendien bevat deze NPR een aantal goede adviezen over wat te doen in het geval er iets misgaat, en beschrijft deze uitgebreid welke gezondheidseffecten tot dusver bekend zijn.

Mogen we in jullie laboratorium filmen?
Nee, dat kan helaas niet. Het laboratorium waar wij mee samenwerken wil het geheim van de smid niet prijsgeven. Bovendien leggen wij liever de focus op onze producten.