Marjolein Vaders

eigenaar-directeur Lavital

Interview met Marjolein Vaders, retailer van biologische bedden

Marjolein Vaders is eigenaresse van Lavital dat  bedden en matrassen van zuiver organische materialen produceert en verkoopt. Momenteel heeft Lavital nog geen artikelen met nanodeeltjes. Pas wanneer duidelijk is dat nanomaterialen geen gezondheidsrisico’s vormen, wil Marjolein Vaders hier over nadenken.

Zijn er in de beddenbranche producten waarbij er gebruik wordt gemaakt van nanotechnologie?
In de beddenbranche is dat nog niet het geval, maar in de kledingindustrie zijn er al wel toepassingen die vlekken en water tegenhouden. Wij verwachten dat er in de bekleding van meubels gebruik zal worden gemaakt van nanotechnologie, wat voor hotels bijvoorbeeld heel handig is. Vlekwerendheid wordt soms aangevraagd door klanten en dan laten we de
stof behandelen. Dit doen wij uitsluitend op verzoek en is geen
nanotechnologisch proces. Dat houden we scherp in de gaten.

Bent u van plan in de toekomst producten waarin nanodeeltjes verwerkt zijn, te verkopen?
Wij gaan dit niet verkopen, want ik heb gezien hoe dat eruit ziet bij stoffen. Het zijn een soort kegeltjes die over de stof heenkomen om water tegen te houden. Ik vroeg me meteen af waar zo’n kegeltje naartoe gaat als het afbreekt. Het zou zo ook in je lichaam opgenomen kunnen worden . Daarom willen we weten wat er gebeurt wanneer dit in aanraking komt met het lichaam. 

Er zijn andere bedrijven die wel spullen met nanodeeltjes verkopen. Vindt u dat ze erover moeten communiceren met de consumenten?
Ja.
Hoe zou dat dan moeten gebeuren?
Ik denk dat die bedrijven alleen naar de technologie kijken en naar het nieuwe ervan en er vervolgens een winstoogmerk aan koppelen. Ik vraag me af of die retailers de gezondheid van de consument in acht nemen. In kleding is weinig gelabeld enin bedden helemaal niets. Ik vind dat fabrikanten sowieso de aanwezigheid van nanodeeltjes op hun label moeten vermelden. Ook bij de verfstoffen, waar zware chemicaliën inzitten, zou je de ingrediënten moeten vermelden.

Als u producten met nanodeeltjes zou verkopen, zou u dan ook hierover communiceren?
Ik zou dat zeker doen, ook op mijn website en blog. Ik weet als consument ook niet waar nanodeeltjes in zitten. Ik vind het raar dat dergelijke producten eerst op de markt komen voordat ze onderzocht zijn.

 U checkt ook altijd bij leveranciers welke stoffen er gebruikt worden?
Ja dat zeker. In meubelstoffen zijn lang niet altijd biologische stoffen verwerkt. Dat is gewoon moeilijk. We hebben daarom nu nog geen producten met nanotechnologie die    vlek- of waterwerend zijn.

Welk keurmerk zou voor u goed genoeg zijn om stoffen met nanodeeltjes aan te schaffen?
Ik denk dat het een eigen label zou moeten worden. Ik vind de nanotechnologie niet passen bij de Ökotex of het Europees Ecolabel.  Daar worden namelijk marges aangegeven in hoeverre er giftige stoffen in een product mogen zitten. Ik denk dat ik dan de voorkeur zou hebben aan een heel eigen logo.

Interview: Karmijntekst
Film: Ipsovideo