Martijn Bovee

marketingmanager occassiongroothandel Vaartland

Martijn Bovée, marketingmanager bij Vaartland.nl

Martijn Bovée is marketingmanager bij Vaartland.nl een grote occasiondealer in Nederland. In sommige autolakken en coatings zijn nanodeeltjes verwerkt, maar bij Vaartland.nl is niet bekend bij welke auto’s dit is toegepast.

Verkopen jullie producten met nanodeeltjes?
Ongetwijfeld, maar ik zou niet weten wat. Ik ben er onbekend mee. In sommige autolakken worden nanodeeltjes toegevoegd. Het spuitbedrijf weet dat misschien, maar voor ons is het niet interessant om te weten of ergens nanodeeltjes in zitten. We kijken vooral naar de prijs- kwaliteitverhoudingen van de service van het onderhoudsbedrijf. Kijk, ik heb wel eens wat gehoord of gelezen over nanotechnologie, dus dat het kleinere deeltjes zijn dan atomen, maar verder weet ik weinig.

Als u iets verkoopt, zoekt u dan ook uit of bepaalde chemische stoffen schadelijk zijn?
Nee, alleen wanneer er bijvoorbeeld een verplicht label voor CO2-uitstoot komt, dan doen we dat. Je ziet dat er tegenwoordig meer kleine zuinige auto’tjes verkocht worden. We verkopen niet uit principe of vanuit milieubewustheid. We leveren naar de vraag.

Mijn ervaring is dat de gemiddelde Nederlander het milieu pas interessant vindt wanneer dit hem voordeel oplevert bij de tank of voor een auto met milieulabel wanneer hij daarmee geen wegenbelasting hoeft te betalen, niet omdat het een lage uitstoot heeft. Er zal ongetwijfeld een groepje mensen zijn voor wie bij aankoop van een auto het milieu bepalend is, maar dat komt niet veel voor is onze ervaring.

Vindt u dat de wetgeving moet bepalen of mensen milieuvriendelijk gaan rijden?
Nee, wat dat betreft ben ik een complete liberaal. Ik vind dat iedereen dat voor zichzelf moet bepalen.  De overheid kan mensen met zuinige auto´s  belonen door ze geen wegenbelasting te laten betalen. Sommige mensen willen SUV rijden, dat moet kunnen. Ik snap ook wel dat een kolenmijn op wielen niet kan, maar de technologie wordt steeds beter, ook op milieugebied.

Hoe communiceren jullie naar de klant toe of een auto milieuvriendelijk is?
De meeste klanten weten het zelf al. We hebben tegenwoordig internet, dus voordat mensen binnen komen hebben ze meestal al online uitgezocht wat voor soort auto ze willen en of deze wel of niet milieuvriendelijk is. Wat het verbruik van een auto is en wat niet, weten we natuurlijk zelf ook te vertellen. De echte milieu-idealisten zien we hier nauwelijks. Milieuvriendelijke auto’s zoals hybride auto’s worden over het algemeen gekocht door mensen die er een belastingvoordeel mee willen hebben.

Hebben jullie een website met deze informatie?
Nee, op onze website staan wel de auto’s die we verkopen en welke labels ze hebben. Deze variëren van het meest zuinige A-label tot het meest brandstof slurpende E-label.

Zetten jullie pas informatie over nanodeeltjes op de website zetten wanneer dit wettelijk verplicht is?
Ja. Of er moet een vraag uit de markt zijn, dan zullen we wel mee moeten. Ik snap wel wat jullie willen en wat de overheid wil, maar ik vraag me af of informatie over nanotechnologie geven, toegevoegde waarde heeft voor ons of onze klanten. Waarom zou je mensen schrik aanjagen als het niet nodig is? Als een autolak met nanodeeltjes schadelijk blijkt te zijn, dan wordt het anders, maar momenteel weten we nog niet of deze lakken schadelijk kunnen zijn. Voorlopig maak ik me er daarom ook geen zorgen over. In al die jaren dat ik hier werk heb ik ook nog nooit een vraag van een consument gekregen over nanodeeltjes. Zodra onze klanten hierover duidelijk willen zullen wij er voor zorgen dat we ze die kunnen geven. Tot die tijd laten we het zoals het is.